Møde i udvalget d. 1. februar 2021

13.   Ny toiletbygning, Stillinge Strand - Beslutning omkring højde (B)

Sagsnr.: 330-2018-71443               Dok.nr.: 330-2021-28384                                  Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Der er på det kommunalt ejede areal ved Stillinge strand opført en ny toiletbygning i 2020.
Nærmeste naboer har klaget over bygningens højde.
Udvalget skal træffe beslutning om bygningen skal sænkes.
Baggrund
Ved Stillinge Strand er der i 2020 iværksat en række forandringer for at løfte området i forhold til de mange tusinde besøgende, herunder give området et mere sammenhængende udtryk, et løft på faciliteter og servicearealer, tilgængelighed og parkeringsforhold m.v. og sikre flere og bedre toiletforhold.
Toiletbygningen er gjort mere lys, tryg og indbydende. For at få flere toiletter i bygningen er nogle af rummene gjort relativt smalle, hvilket er kompenseret ved at gøre dem lidt højere samt tilføre dagslys. Endvidere er de gamle spildevandstanke sløjfet og bygningen er koblet på SK Forsynings kloak i området.
Bygningen er gjort helårsåben, hvilket har stillet krav til mere isolering i forhold til de tidligere bygninger.
Der er meddelt byggetilladelse og indhentet dispensation til bygningen fra kystdirektoratet, da bygningen er indenfor Kystbeskyttelseslinjen.
Entreprenørservice har entreret med en lokal arkitekt, som har stået for arbejdet med indhentning af tilladelser, tilsyn m.v.
Der er klaget fra de to nærmeste naboer over bygningens højde i forhold til deres udsigt, da højden ikke overholder det de mener at være blevet lovet ved et møde tidligt i forløbet (februar 2020). Naboerne har et ønske om at bygningen bliver gjort tæt ved 1 m. lavere end det opførte, hvilket ikke er en reel mulighed.
Efter opførelse er bygningshøjden 21 cm højere end det der er givet byggetilladelse til hos kommunen og søgt dispensation til hos Kystdirektoratet
Bygningen er fortsat ikke i strid med byggelovgivningen, men kræver dog en ny byggetilladelse. Kystdirektoratet er ansøgt på ny og deres afgørelse afventes fortsat.
Den nyopførte bygning vender den smalle side mod naboerne, hvor bygningen er ca. 1 m. smallere end de to oprindelige sammensatte bygninger. Den nye toiletbygning tager derfor kun en relativ lille del af horisonten set fra de 2 sommerhuse.
Højden vurderes at være lidt under 1 m. højere end de oprindelige bygninger og toiletbygningens øverste gavl er derfor blevet mere synlig fra naboerne.
Udsigtsforhold er dog ikke et parameter kommunen som bygningsmyndighed må medtage i sagsbehandlingen, og i den aktuelle sag er bygningen ikke i nærheden af en højdebegrænsning, som bygningsmyndigheden skal varetage, da den ligger uden for sommerhusområdet. Det vil dog være nærliggende at benytte samme højdebestemmelse som i sommerhusområdet, hvilket vil betyde en max højde på 5 m. mod bygningens nuværende højde på 3,46 m. Derimod kan kommunen som bygherre selvfølgelig selv bestemme, om bygningens højde skal tilpasses ønsket fra de 2 sommerhusejere.
Naboer har indgivet klage til Ombudsmanden, Borgerrådgiveren og Nævnenes hus. Reelt kan byggemyndigheden ikke nægte at give en tilladelse, hvilket er bekræftet af begge afgørelser fra Nævnenes hus.
Udvalget er blevet orienteret om sagen i mail af 25. oktober (vedlagt som bilag) og på udvalgsmøde d. 30. november.
Vedlagt sagen er: 2 afgørelser fra Nævnenes hus samt svar på klage indgivet via Borgerrådgiver.
Retligt grundlag
Lov om Kystbeskyttelse samt Byggeloven m.fl.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte, at følge ønsket fra naboer om at reducerer bygningens højde ud fra en af 2 nedenstående muligheder.
1     Bygningshøjden sænkes med ca. 21 cm, hvor loft/tagkonstruktion m.v. blive sænket til lige over vinduerne. Herved vil der fortsat være dagslys ind i alle rum samt en del af ventileringen er fortsat løst via vinduerne.
2     Bygningshøjden sænkes med ca. 60 cm, hvor loft/tagkonstruktion m.v. blive sænket til lige over dørene (dvs. vinduerne fjernes), men med plads til pæn afslutning der hænger sammen med bygningen i øvrigt. Der skal ved denne løsning indarbejdes ventilation og dørene skal ligeledes skiftes til løsninger med en grad af råglasfelter for at få bare lidt naturligt lys ind i rummene.
Endelig kan udvalget vælge, at bygningen fastholdes idet bygningens højde ikke vurderes at være i strid med byggelovens bestemmelser herom. Herved vil bygningens højde kun blive ændret hvis Kystdirektoratet ikke meddeler dispensation til den ændrede højde.
Naboernes ønske om en reduktion på op mod 1 meter er reelt ikke en mulighed i.f.t. de isolationskrav der er til en helårsbygning i tagkonstruktionen. Loftet vil i så fald skulle begynde nogenlunde i karmniveau på dørene for at give plads til isoleringen m.v.
Alternativt skal der reduceres i isolering og herved fravige ønsket/beslutningen fra ETU om at kunne tilbyde et helårsåbent toilet.
Ovenstående løsninger er ikke beregnet særskilt og vil alle omfatte demontering af tag inkl. loft, genetablering af tag og loft, malingsarbejder, el-installationer, alt efter løsning også nye døre og etablering af anden ventilering m.v. Prisoverslag lyder på kr. 3-400.000,- alt efter løsningsvalg.
Vurdering
Bygningen tilgodeser behovene ved en attraktiv offentlig strand med mange tusinde besøgende inklusiv mulighed for at tilbyde helårsåbent toilet. Bygningen er ikke vurderet skæmmende i.f.t. omgivelserne i sit omfang, men vurderes at have en påvirkning af udsigten fra de to nærmeste naboer.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der vil alt efter løsningsvalg skulle afholdes en meromkostning på projektet, som skal finansieres indenfor udvalgets budgetområde.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Bygningen som den står opretholdes under forudsætning af meddelt dispensation fra Kystdirektoratet.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende:  Flemming Erichsen (A)
At 1: Godkendt.